Dersom kommunen må sette krisestab ved alvorlige hendelser, skal ansatte ved Dokumentsenteret være i beredskap. Dokumentsenterets rolle i en beredskapssituasjon er å loggføre i programmet CIM det som krisestaben mener skal loggføres. Egen, personlig innkalling vil komme, mest sannsynlig via Kommunikasjonssjef eller rådmann. Resten av Dokumentsenterets ansatte skal sørge for å holde kommunens drift oppe, så langt det lar seg gjøre. Arbeidsoppgaver fordeles på de gjenværende. Det skal alltid være minst én person i drift på Dokumentsenteret innenfor kommunens tradisjonelle åpningstider. E-poster til post-randaberg med spørsmål om hendelsen skal videresendes til servicetorget. En rapport om hendelsen skal sendes til Fylkesmannen etter at krisen er avblåst. Denne skal også lagres i ESA. Dokumentsenterets drift Uønskede hendelser kan inntre. Det viktige er å ha rutiner for håndtering av disse. Det er to ulike måter en uønsket hendelse kan oppstå på: internt eller eksternt. Av eksterne hendelser er strømstans, nettverksbrudd, maskinvarebrudd (inkludert printere/skannere og system), spam, pandemier og angrep via brev (hvitt pulver). Interne hendelser er blant annet personopplysninger som kommer på avveie, inkludert publisering av sensitive personopplysninger på nett. Rutiner ved langvarig strømstans (mer enn 1/2 dag): flytte opp til rom med strøm (aggregat), skjøteledning til skanner, bruke bærbare PC'er. Dette må også tas høyde for i ombyggingen i våre lokaler. Rutiner ved langvarig nettverksbrudd (mer enn 1/2 dag): fordele post manuelt, manuell postjournal (eget skjema), stemple. Sørg for å arkivere dokumentene når nettverket er oppe igjen. Rutiner ved brudd på maskinvare (mer enn 1 dag): PC'er i beredskap (fire bærbare PC'er tilhørende dokumentsenteret) Rutiner ved nedetid på system (mer enn 1 dag): fordele post manuelt, manuell postjournal (eget skjema), stemple. Sørg for å arkiver dokumentene når systemet er oppe igjen. Rutiner for spam: spamfilter, logge inn og forhåndsvise, ikke trykke på lenker, informere IT Rutiner for pandemier og lignende: Dokumentsenteret må være bemannet med minst én person, ikke mulighet for hjemmekontor for alle, men noen. Vaktliste oppdateres i så fall. Fysisk post og skanning må ivaretas. Rutiner ved angrep via brev (hvitt pulver): egen rutine i Compilo Rutiner ved oppdaging av personopplysninger på avveie: postjournal: umiddelbart fjerne det publiserte, informere saksbehandler. Andre kanaler: umiddelbart forsøke å begrense skadeomfanget. Informere IT dersom det er aktuelt, informere tjenestesjef, eventuelt informere berørte parter. Meld avvik i Compilo. Vurder å melde inn til Datatilsynet. Skal i så fall meldes inn innen 72 timer. |